Monday, January 29, 2007

Less!

Jag är så less!! Söker man Ulf Ekman på en sökmotor så får man fram hundratals sidor där det talas om honom. Självklart att det för det mesta är negativa saker. Jag förstår ifall det är människor som inte är bekännande kristna som skriver alla dessa negativa saker emot honom och Livets Ord. Men ofta, ja ofta, är det kristna som skriver och det är inte snälla saker man skriver om honom utan ofta är det mer fråga om väldigt hårda och grova anklagelser än uppbyggande läsning.

För några år sedan höll jag på med att vara på Dagens debatt sida på Internet. Där debatterades det flitigt om Livets Ord och Ulf Ekman. Som tur var stängdes detta debatt ämne ner efter ett tag. Men tror ni inte att de som ville debattera om LO eller Ulf kunde fortsätta iaf, utifrån vilket ämne som helst. Det kunde vara om "friskolans vara eller inte vara" eller om "homosexualitet", men ofta så handlade det inte om en debatt om kring dessa ämnen utan istället började man att utifrån själva ämnet svartmåla LO och Ulf E. Ofta var det tre speciella personer som skrev på denna debatt sida. Skrev man något för att försöka tona ner svartmålandet av LO så var man "hård och kärlekslös" och "dömande".

Jag tycker att det är så fruktansvärt mycket struntprat som många kristna håller på med. De bygger sina liv på att försöka svärta ner vissa samfund eller personer bara för att man inte tror precis som de. Jesus sade att vi ska "gå ut och predika evangelium". Detta är vad som är viktigt.

Djävulen håller på att skratta på sig när han ser på oss. Han har fått oss precis dit han vill. Istället för att vara upptagna med att sprida evangelium till alla människor så är vi upptagna med att prata struntprat mot varandra. Och säg inte, "ja men jag försöker rädda folk från att gå med i LO."

För min del är jag inte medlem i LO men jag älskar den församlingen. Jag bor i Ryssland och har gjort så i några år. Fråga en människa här vad han vet om Sverige så är det några saker som han säger, Fotboll, ishockey, IKEA och Ulf Ekman. Livets Ord har ett otroligt gott vittnesbörd om sig här. Och jag vet att det är likadant överallt i alla de länder som de har missionsarbete. De har faktiskt gjort något som kommer att räknas till historien.

Det finns många samfund och missionsorganisationer runt om i världen. Det finns många som har gjort ett väldigt gott arbete. I Sverige finns det också många bra små missionsorganisationer. Men de som jag ser upp till mest i Sverige är Ljus i Öster och LO. Ljus i Öster har funnits i över 100 år och har behållit den glöd och iver för mission. De gör ett otroligt bra arbete i forna Sovjet men också i Kina. Sedan LO, de har inte funnits så länge, men de har redan arbete i Ryssland, Östeuropa, Kina, Central Asien och andra länder. Dessa människor måste vi se upp till inte prata illa om. Vi är ju faktiskt även om du inte tror det, en familj. När Jesus kommer tillbaks och hämtar oss kommer vi inte att vara i olika fållor beroende på vilka samfund vi har tillhört här utan vi är Kristi församling och kommer att spendera en evighet tillsammans.

Låt oss istället för att slå ner på varandra, bygga upp varandra och hålla på med det som Jesus kallat oss till: att vinna världen för Kristus!