Monday, May 4, 2009

Undervisning om mission

Ikväll och på fredag ska jag undervisa om mission i en rysk församling. Detta är ett utav de uppgifter vi ser som viktigast här i Ryssland just för denna tid.

Sedan början utav 90-talet har det planterats hundratals församlingar i Ryssland. Nu på senaste åren har också många församlingar börjat tänka på mission. Livets Ord i Moskva och många andra församlingar som har kopplingar till den församlingen har redan från starten medverkat i mission, speciellt i forna Sovjet, men också på senare år i sydost asien. Det finns också andra församlingar som har arbete i Afrika och Indien.

De senaste 2 åren har några ryska församlingar börjat få upp ögonen för Kina och de stora möjligheterna till mission där. Vi har kontakt varje vecka med folk som ringer eller skriver till oss och är intresserade av Kina.

I förrgår ringde Fader Gregoriy till oss angående just detta. Han är en rysk ortodox präst som är fylld med Anden och intresserad utav mission. I början utav juni kommer han hit för att predika i en församling men också för att träffa oss för att tala med oss om mission i den västra delen utav Kina där det är flest muslimer. Är inte detta helt fantastiskt?

Förra veckan när vi var till staden där vi har vårt arbete i Kina (som jag inte kan nämna vid namn pga säkerhet), hade vi en rysk missionär som studerar tibetanska just i Ti**t och en rysk missionärs familj som arbetar i södra Kina som kom och sov över i vår lägenhet för att nästa dag åka vidare till Ryssland.

Någonting är på gång i Ryssland. Missionärer är på väg att lämna tryggheten här för att gå till ett okänt land för att predika Kristus för de som ännu inte hört evangelium.

Jag ber att någon utav de studenter som hör mig tala om mission dessa dagar ska höra kallelsen från Gud att gå till de onådda, och säga som Jesaja, "Här är jag Herre, sänd mig."

No comments: